+ Antworten
Seite 2 von 7 ErsteErste 1234 ... LetzteLetzte
Ergebnis 21 bis 40 von 140
  1. Regular Client Avatar von erdbärin

AW: Prata svenska!

hej och välkommen det är lite lugnt här, vet inte, folk vill kanske inte prata så mycket... vad gör du nu? studera du i tyskland? jag saknar sverige också mycket...

2. Addict Avatar von ducksy

Jag pratar gjärna mycket. (Och jag saknar också Sverige.)

Vad vill ni pratar om?
    Ja, jag vill leva jag vill dö i norden!

och genomskinlig grå blir jag utan dina andetag

3. Regular Client Avatar von erdbärin

mmh vet inte så riktigt :P tycker ni om svensk musik? vad lyssna ni på om ni tycker om det?

4. Addict Avatar von ducksy

Jag gillar Kent. När jag var i Sverige lyssnade jag på allt som var på svenska. Men Kent blev. Jag åkte till och med till en av deras konsert i Kopenhagen. Och det var riktigt, riktigt bra.

Jag har också en skiva av Sugarplum Fairy. De sjunger på engelska, men det är en svensk band. Annars är det inte mycket som jag lyssna på regelbundet. Alltså från tid till tid lyssnar jag på mina skivor som jag brännde i Sverige och på de som vi gjorde med studentkören. Jullåter och så vidare.

5. Regular Client Avatar von erdbärin

oh vad kul! du har sjungit i studentkören? en av mina kompisar också! det var så bra när vi var hos julkonserten, jag ska saknar det denna år. jag har också flera julskivor och en av den studentkören

men annars lyssna jag också till Kent. jag tycker mycket mycket om de. blev lite avundsjuk när jag läste att du gick till konserten
    känner du lars winnerbäck? den gillar jag också. och jag tycker om svensk folkmusik men jag den lyssnar inte so ofta. annars har jag en vän i sverige som skicka mig från tid till tid musiken över skype. ibland tycker jag om det vad han skicka men tror han lyssna mer nåt liksom svenska schlager :P

6. Senior Member Avatar von Toya

hej allihopa!

får jag också vara med här?
    jag läser nordiska språk på universitetet, men jag har tyvärr aldrig bott i sverige. har bara varit där på semester många gånger. men jag saknar sverige ändå så himla mycket.

Zitat Zitat von erdbärin
    men annars lyssna jag också till Kent. jag tycker mycket mycket om de. blev lite avundsjuk när jag läste att du gick till konserten
    känner du lars winnerbäck? den gillar jag också. och jag tycker om svensk folkmusik men jag den lyssnar inte so ofta. annars har jag en vän i sverige som skicka mig från tid till tid musiken över skype. ibland tycker jag om det vad han skicka men tror han lyssna mer nåt liksom svenska schlager :P
    javisst, lars winnerbäck är jättebra! och kent också, förstås.

känner ni "säkert!" ? dem tycker jag också om. sångerskan heter annika norlin, tror jag, och hon sjunger också på engelska under namnet hello saferide...
    Übrigens hat die Polizei Deine flüchtige Zofe hier in einem Bordell gefunden und wird sie Dir zurückschicken, sobald sie genügend mit Quecksilber vollgestopft ist.

mein bücherregal

7. Member

jag tycker också jättemycket om lars winnerbäck och kent. känner ni moneybrother? han sjunger på svenska och engelska.

8. Regular Client Avatar von erdbärin

ja, säkert känner jag också jag har bara inte skrivit nåt om henne föratt jag tänkte ingen känner henne. jag tror hon kommer från norra sverige föratt hon har en låt som heter nåt med "holmön". det är en ö i när av umeå jag tycker om "sanningsdan" och "vi kommer att dö samtidigt" (vet inte om det heter s&#229.
    moneybrother känner jag också men tycker jag tyvärr inte så mycket om.

och känner ni swingfly med låten "singing that melody"? jag hörde låten förstå gången i svensk radion (jag lyssnar den från tid till tid i nätet) och igår hörde jag det i tyska radion och blev så glad visste inte att det är en sångare från stockholm och det var en härligt känsla när de så det i radion

toya, förstås kan du vara med oss här! din svenska är jätte bra! när har du börjat att läser språket?
    Geändert von erdbärin (18.10.2008 um 21:00 Uhr)

9. Addict Avatar von ducksy

Jo, jag har sjungit i studentkåren där på universitetet. Egentligen började det med ett missförståelse. De bjöd att vara med i luciatåget och jag och några andra utbytestudenter tyckte att det betydde att titta när luciatåget går omkring och sjunger. Men sedan gick vi dit och de ville att vi sjunger med de. Men det var så fint och jag fortsatte i kören tills ja åkte hem till Tyskland i sommaren.

Kören var okså det stället där jag lärde mig väldigt mycket svenska. De var nämligen de enda som pratade bara svenska med oss.

När jag var hemma i Tysklnad igen funderade jag om att vara med i kören av den svenska kyrkan här i staden, men det blev aldrig av.

10. Member

det låtar bra med kören!

hur var det när ni var sverige? pratade ni mycket svenksa med svenska människor? jag bodde hos en svensk familj men vi pratade bara tyska hemma eftersom barnet gick till tyska skolan och skulle lära sig tyska av mig. men med andra människor försökte jag att prata bara svenka och till slutet gick det bra. men jag hörde av många andra att det är svart att prata svenska i sverige föratt de vill brata hellre engelska.

11. Regular Client Avatar von erdbärin

@ducksy, vad kul med kören min vän som var i studentkören försökte också att övertala mig att kommer med och sjunga i kören. men jag gjorde det aldrig. ibland tänker jag det var synd föratt i kören var det nästan bara svensk studenter som sjöng och det var säkert en bra möjlighet att lärer känner svensk människor.

men det låter verkligen spännande att du kunde sjunga i luciatåget!! det var kanske dagen som jag tyckte mest när jag bodde i Sverige (i sammanhang med traditioner). i umeå var det bara jätte bra sjungare som tillåta att sjunga framför alla studenterna av universitetet, ingenting för mig eller min vän

fundera du fortfarande att sjunga i svensk kören i tyskland? är det svenskarna som sjunger där? jag tror om jag vore dig, jag skulle går där . föratt annars finns det tyvärr nästan ingen möjlighet att pratar svenska för mig.

@susiundstrolch, jag pratade inte sååå mycket svenska i sverige. till sist gjorde jag en praktik men men jag arbetade mest ensam utan att prata mycket och min chef var amerikanska och pratade hellre engelska... men jag försökte att prata svenska alltid när det var möjligt och till sist var det inte så dåligt. men ju mer jag pratade svenska med dom svenskarna desto mer märkte jag att de gillade att jag pratade dessa språket och det var kul.
    synd att du skulle lära barnet tyska, men bra att du kunde ändå prata svenska till slut.

förresten hoppas jag att min skriven (?) svenska är inte så dåligt för ni att läsa. ägentligen pratade jag verkligen mycket i sverige men jag skrev nästan aldrig.
    Geändert von erdbärin (19.10.2008 um 12:37 Uhr)

12. Senior Member Avatar von Toya

Zitat Zitat von erdbärin
    toya, förstås kan du vara med oss här! din svenska är jätte bra! när har du börjat att läser språket?
    å, tack så mycket!
    jag började läsa svenska för nästan precis ett år sen, men jag förbättrade mig mycket snabbt så att jag kunde hoppa över två kurser.

@ducksy: det låter jättekul med kören!
    vi har också en kör här på nordiska institutet där vi sjunger sånger för lucia- och midsommarfesterna. på onsdag ska vi börja med sångerna för luciafesten, aj, jag gläder mig så väldans mycket!!

@erdbärin: jaså, den där saken med holmön visste jag inte.
    antagligen kommer annika norlin från östersund, det är ju inte så långt bort från umeå...
    Übrigens hat die Polizei Deine flüchtige Zofe hier in einem Bordell gefunden und wird sie Dir zurückschicken, sobald sie genügend mit Quecksilber vollgestopft ist.

mein bücherregal

13. Addict Avatar von ducksy

@susiundstrolch: Jag försökte alltid prata svenska, men det var precis som du sa: Många ville hellre prata engelska med mig. Alltså till exempel i studentlägenhet pratade vi alltid engelska, för att det fanns några utbytestudenter som förstod ingen svenska. I mina kurser på universitetet berodde det på: Jag hade kurser med många utbytestudenter. Där pratades mest engelska. Men jag hade också kurser där jag var den enda utbytestudent. De var bara på svenska.

erdbärin: Studentkören på mitt universitet var bara ganska liten. Det fanns ungefär tjugo studenter som sjöng där. I luciatåget kunde jag inte ens alla låter, för att jag hade ju bara börjat några veckor tidigare. Men vi gav också olika konsert på universitetet eller i någon kyrka. Det var alltid väldigt roligt.
    Nej, jag funderar inte längre om att börja i svenska kören här i Tyskland. Faktiskt har jag inte så mycket tid längre och jag föredra andra fritidsaktiviteter. Men jag läser svenska böcker ibland. Det hjälper också med att upprätterhålla sina svenska spräkkunskaper.

14. Regular Client Avatar von erdbärin

@ducksy, jag läser också svenska böcker från tid till tid. beställa du de i nätet? eller varifrån har du böckerna?

ni som har varit i sverige, har ni fortfarande vänner i sverige som ni har kontakt med?

15. Addict Avatar von ducksy

Vanligtvis köper jag mina svenska böcker, när jag är på semester i Sverige. Jag gillar att kolla olika böcker i affären und köper mina böcker i bikrea (typ köp 4 betala för 3).
    En gång har jag beställt hos Mitterauer.de men jag tycker att portot är ganska dyrt.

Vilka svenska böcker läser du?

16. Senior Member Avatar von Toya

jag läser också ganska många böcker på svenska, men jag köper dem också nästan utan undantag i sverige. att köpa svenska böcker online är, som ducksy har sagt, för dyrt, det lönar sig inte.
    men vi har lyckligtvis några svenska böcker på universitetsbiblioteket och ibland kan vi beställa böcker hos vår svenska-lärare.
    just nu håller jag på att komplettera mitt astrid-lindgren-bibliotek, men jag har också några mankell-deckare och gösta berlings saga t.ex. och för kanske en vecka sen hittade en av mina kompisar en svensk bok på bokhandeln (här i tyskland!) och köpte den för mig. oj, vad jag blev glad!
    den heter "lugna favoriter" och författaren heter "kjell westö". någon av er som känner honom?

mein bücherregal

17. Inaktiver User

annars sa är det bara att ga till ikea o pallar nagra böcker

18. Senior Member Avatar von Toya

haha, just det!

oj, jag måste bara berätta för er: vi började idag med luciakören och jag ska vara lucia! åh, jag är så jättelyckelig! ^^

mein bücherregal

19. Regular Client Avatar von erdbärin

toya, vad kul, jag vill också vara lucia!!!
    jag läste tyvärr bara några barnböcker, till exempel bröderna lejonhjärta men det tyckte jag verkligen om. vilken andra böcker kan ni rekomendera som är inte så svårt att läsa?
    jag köpte också en bok i tysk bokhandeln här, det var en bok om kärlekshistoria av föreldrar av astrid linggren, men med ordlistor.
    men kan man verkligen köpa böcker på svenska hos ikea? jag letade en gång efter men kunde inte hitta nåt...

20. Member

nej, man kan inte köpa de. men där finns böker i några hyllor i utställningen, så man kunde knyckar de.