+ Antworten
Seite 3 von 7 ErsteErste 12345 ... LetzteLetzte
Ergebnis 41 bis 60 von 140
  1. Regular Client Avatar von erdbärin

AW: Prata svenska!

på svenska? i tyskland?

2. Senior Member Avatar von Toya

Zitat Zitat von erdbärin
    på svenska? i tyskland?
    javisst.
    på ikea har det alltid funnits böcker på svenska.
    men tyvärr inte några intressanta...
    Übrigens hat die Polizei Deine flüchtige Zofe hier in einem Bordell gefunden und wird sie Dir zurückschicken, sobald sie genügend mit Quecksilber vollgestopft ist.

mein bücherregal

3. Regular Client Avatar von erdbärin

mmh, måste leta efter de när jag är nästa gången där

förresten, jag tycker om din blogg
    Geändert von erdbärin (24.10.2008 um 19:52 Uhr)

4. Senior Member Avatar von Toya

åj, tacktack
    det är alltid kul att höra att det finns någon som faktiskt läser den
    Geändert von Toya (25.10.2008 um 01:08 Uhr)
    Übrigens hat die Polizei Deine flüchtige Zofe hier in einem Bordell gefunden und wird sie Dir zurückschicken, sobald sie genügend mit Quecksilber vollgestopft ist.

mein bücherregal

5. Regular Client Avatar von erdbärin

Vårsagod

6. Inaktiver User

jag kan inte tipsa om manga böcker som är lätt att läsa
    om det inte ska vara barnböcker.
    linas kvällsbok 1&2 är ganska lätt att läsa i alla fall
    och det finns ocksa en film som är baserad pa själva boken.
    annars sa gar det ju ocksa bra att läsa tidningar och bloggar
    pa nätet om man inte orkar med en hel bok och haller pa med att lära sig svenska.

7. Addict Avatar von ducksy

I Sverige finns det såkallade "lättläst"-böcker som är för personer med svenska som andraspråk. Det är mest vanliga romaner (alltså också för vuxna människor) som är skriven i lättare ord. Kanske är det någonting för er?
    Ja, jag vill leva jag vill dö i norden!

och genomskinlig grå blir jag utan dina andetag

8. Senior Member Avatar von Toya

hej kära ni!

det har blivit lite tyst här, hm?
    jag har just kommit tillbaka från lübeck. där har jag varit på dem nordiska filmdagarna och det var så jättebra och kult och fint!
    har sett 13 filmer i 4 dar (alla i originalversion med undertext i tyska eller negelska) och är jävla trött nu.
    har någon av er varit där någon gång?

mein bücherregal

9. Regular Client Avatar von erdbärin

kul, att du har varit på dem nordiska filmdagarna! jag har inte hört av dem eller varit där, tyvärr. vilken filmer tittade du på?

jag är ledsen på lördag har jag fallit i backen (?) min hårddisk och det är väl så att allt min musik jag hade är förlorat jag har sammlat så mycket bra musik i sverige, ljudbökerna, kent, lars winnerbäck, julmusiken osv. och nu är det borta

10. Stranger Avatar von muricélago

jag läsere svenska, men jag talar bara lite svenska.
    Das Leben ist wundervoll. Es gibt Augenblicke, da möchte man sterben. Aber dann geschieht etwas Neues und man glaubt, man sei im Himmel (Edith Piaf)

11. Ureinwohnerin Avatar von rhabarber*

hejsan!
    var läser du svenska?

12. Stranger Avatar von muricélago

Hejsan!

Jag läser svenska endast med en kurs de Cornelsen (Lextra Svenska). Jag tycker den ganska bra. Men jag gör sannolikt mycket fel, jag läser sedan två veckan svenska. Men svenska är inte svår.

Var har du lärt svenska?
    Das Leben ist wundervoll. Es gibt Augenblicke, da möchte man sterben. Aber dann geschieht etwas Neues und man glaubt, man sei im Himmel (Edith Piaf)

13. Ureinwohnerin Avatar von rhabarber*

Zitat Zitat von muricélago
    Hejsan!

Jag läser svenska endast med en kurs de Cornelsen (Lextra Svenska). Jag tycker den ganska bra. Men jag gör sannolikt mycket fel, jag läser sedan två veckan svenska. Men svenska är inte svår.

Var har du lärt svenska?
    bara i sverige , därför kan jag tyvärr inte skriva p å rätt sätt.

14. Addict Avatar von ducksy

Hej igen!

Det är alltid bäst att prata när man vill lära sig ett nytt språk. De vore kul om "samtalet" här skulle komme i gång igen...

Jag kan berätta att jag har just läst Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor" och att jag sett en Kommisar Beck-deckare på svenska för några dagar sedan.

15. Regular Client Avatar von erdbärin

hej igen från mig

ja, att pratar är verkligen bäst. jag har en svensk vän som jag skriver på skype med och det är verkligen bra även om vi inte pratar "riktigt".
    den här veckan tittade jag också en svensk film, det hette "fucking åmål", känner den nån? var lite konstigt och svårt att förstår men vi hade tysk textning (vad är egentligen inte så bra, men man kunde bara titta den med tysk textning, inte med svensk och bara med svensk språk var verkligen för svårt för min vän och mig).

för några veckor sedan tittade jag också "så som i himmelen" och den tyckte jag verkligen om. den kom också på jul i tysk tv och det var verkligen konstigt, att höra tyska röster om man känner originalen...
    Geändert von erdbärin (24.01.2009 um 21:41 Uhr)

16. Addict Avatar von ducksy

Jag har sett både "Fucking Åmal" (på svenska kursen, den första film jag sett på svenska) och "Såsom i himlen" (tyckte verkligen mycket om den). Tyvärr finns det ju inte så många möjligheter att titta på svenska filmer, men när jag studerade i Sverige köpte jag alltid biljetter till universitetets filmgruppen som visade två filmer i veckan.

17. Regular Client Avatar von erdbärin

oj, det låter verkligen kul! jag har fortfarande några filmer som jag vill titta på. det är populärmusik från vittula och grabben i graven bredvid. känner du de?

18. Addict Avatar von ducksy

Jo, jag har sett de.
    "Grabben i graven bredvid" såg jag i universitets-bio. Den var extra-kul för att den spelade ut sig i Luleå (där jag pluggade). Senare har jag också läst boken till filmen.
    "Populärmusik från Vittula" var en av de få böckerna jag tog med mig till Tyskland efter mitt utbytesår. Det var några kompisar som tipsade att det var en bra bok om jag känner till de norrlänningar. Jag läste boken och tyckte att det var lite konstigt, men underhållande i alla fall. Sedan kom filmen i en liten programmbio här i Tyskland på svenska med tysk text. Så jag måste faktiskt går dit. Den var faktiskt även konstigare än boken. I alla fall kunde jag förstår det för att de talade ju norrlänska i filmen. Bara en lärare som kom från Skåne kunde jag inte förstår alls. Han hade en hemsk dialekt...

19. Regular Client Avatar von erdbärin

du har verkligen sett många filmer!!!
    jo, grabben in graven bredvid är inspelad i luleå. filmen skickade mig en svensk vän som bo i luleå därför är det verkligen roligt. han fråga ofta om jag har tittat på filmen, men jag har tyvärr inte så mycket tid...
    mina föreldrar gav mig populärmusik... till jul. de tittade den innan men tyckte att den var lite konstigt jag känner inte boken eller film och nu är jag verkligen nyfiken jag studerade ju också i norrland och det är kul föratt sedan förstår jag kanske också mer
    titta du egentligen ibland svensk tv på svt.se? jag gör det, inte så ofta nu, men jag tittade till exempel "bonden söker fru" det var också med en bonde från skåne och först var det jätte svår att förstår. men om man titta mer och mer går det bättre. och efteratt förstår man de andra svenskarna mycket bättre

20. Ureinwohnerin Avatar von rhabarber*

jag titta bara bollibompa ibland känner ni det?

"Fucking Åmal" har jag också sett en gang, men det var i Tyskland and på tyska...många år sedan.