+ Antworten
Seite 4 von 7 ErsteErste ... 23456 ... LetzteLetzte
Ergebnis 61 bis 80 von 140
  1. Addict Avatar von ducksy

AW: Prata svenska!

Jag har aldrig tittad på svensk TV via nätet. Men jag minns när mina föräldrar besökte mig i Luleå. De hade hyrt en liten stuga och där fanns det också en TV. En kväll satt vi framför TV:n och tittade på "Vem blir miljonär". Det var min uppgift att översätta frågorna innan kandidater svarade.

Annars föredrar jag att läsa svenska tidnigar på nätet, t.ex. dagens nyheter.
    Ja, jag vill leva jag vill dö i norden!

och genomskinlig grå blir jag utan dina andetag

2. Regular Client Avatar von erdbärin

kul jag tittade också lite tv när mina föreldrar hälsade på mig i sverige. men vi tittade bara kalle anka och det var inte så svårt att förstår
    igår kväll fanns det en film kväll i institutet. vi tittade " ett öga rött". den var verkligen bra, känner en av ni den?

3. Senior Member Avatar von Toya

ja, jag känner "ett öga rött"!
    jag såg den på filmdagarna i lübeck, men jag tyckte inte så väldigt mycket om den. den var ganska roligt att titta på men inte mycket mer...
    Übrigens hat die Polizei Deine flüchtige Zofe hier in einem Bordell gefunden und wird sie Dir zurückschicken, sobald sie genügend mit Quecksilber vollgestopft ist.

mein bücherregal

4. Foreninventar Avatar von michaelX

Man kann titta på ganska mycket på datorn i Sveriges televisions arkiv. Mest är det förstås reportager och några av de är så gamla som från 30-talet. Det är ibland verkligen interessant att se!
    Kolla här:
    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...rkiv&from=menu

Men det finns också grejer som Bollibumpa, i utdrag åtminstone.
    Retrospektivenarsch

5. Ureinwohnerin Avatar von rhabarber*

ingen här som vill prata lite på svenska?

6. Regular Client Avatar von erdbärin

jag gärna men ingen annan...

7. Member

jag är med ;-)

8. Addict Avatar von ducksy

Jag är också med. Annars glömma jag allt... Även mina svenska böcker är slut.

9. Ureinwohnerin Avatar von rhabarber*

Men vad bra, vad vill ni prata om?
    Jag är fortfarande ganska daligt med att skriva på svenska och speciellt vad gäller rätt grammatik. Men eftersom jag kommer att ha en nivåtest i svenska i slutet av augusti, jag tycker det är troligen en bra idee att träna lite
    Har nagon av gjort TISUS eller nagot annan prov i svenska?

10. Addict Avatar von ducksy

Zitat Zitat von rhabarber* Beitrag anzeigen
    Har nagon av gjort TISUS eller nagot annan prov i svenska?
    Inte på riktigt. Men jag minns att när jag pluggade i Sverige, vi gjorde en sådan test "bara för skoj". Jag tyckte att den var ganska svårt, men förmodligen är din svenska bättre... Hur länge har du bott i Sverige nu? Och har du läst svenska på universitet eller har du lärt dig det själv?

11. Inaktiver User

darf ich kurz ne phrase einwerfen und nach ner übersetzung fragen?

"var i vissa avseenden mer "liberala" än motssvarande normer i vârt eget samhälle"

12. Ureinwohnerin Avatar von rhabarber*

Zitat Zitat von Inaktiver User Beitrag anzeigen
    darf ich kurz ne phrase einwerfen und nach ner übersetzung fragen?

"var i vissa avseenden mer "liberala" än motssvarande normer i vârt eget samhälle"
    war in gewissen aspekten "liberaler" als entsprechende normen in unserer eigenen gesellschaft.

ducksy, jag kommer att svara lite senare...just nu har vi väldigt fint vädret, so man måste vara ute och äta jordgubbar med grädde

13. Addict Avatar von ducksy

Zitat Zitat von rhabarber* Beitrag anzeigen
    ducksy, jag kommer att svara lite senare...just nu har vi väldigt fint vädret, so man måste vara ute och äta jordgubbar med grädde
    Det låter väldigt bra!

När jag bodde i Gällivare kunde man få vafflor med hjortronsylt och grädde på toppen av berget varje kväll under midnattssolen. Det var kul... Efter jobbet gick ja upp på berget och satt där och åt vafflor och njöt av den ljusa natten.

14. Ureinwohnerin Avatar von rhabarber*

Zitat Zitat von ducksy Beitrag anzeigen
    Inte på riktigt. Men jag minns att när jag pluggade i Sverige, vi gjorde en sådan test "bara för skoj". Jag tyckte att den var ganska svårt, men förmodligen är din svenska bättre... Hur länge har du bott i Sverige nu? Och har du läst svenska på universitet eller har du lärt dig det själv?
    nu har jag lite tid, men verkligen lite (bebisen sova nu)
    jag bor här nu sedan nästan 2 år.
    tvyvärr få man inte läser svenska på universitet om man kommer inte som en ERASMUSstudent (varför? vi masterstudenter är ju längere här än vanliga utbytesstudenter och många vill stanna kvar i sverige efter sin studietid och börja jobba här eller gå vidare mit phd på universitet). man kann läsa sverska hos sfi (svenska för invandere), men de har kurser, som gå varje dag och so mycket tid har man naturligtvis inte om man läser sina fackkurser på universitet. därför har jag bara lärt mig lite svenka genom att prata med folk och läser tidningen. Och det är precis orsak för att jag är so väldigt dåligt att skriver på svenska och att använda grammatiken på riktig sätt.
    men jag vill gärna läser några fackkurser på svenka inom mitt vetenskapområde...därför behöva man ha svenka B som grundläggande behörighet (motsvarande nivån på svensk gymnasium ). jag tycker inte att jag kommer att hinna det inom jag ska vara färdigt med hela studier. det känns ganska tråkig, tycker jag....och utbytesstudenter få ju läser på svenka vad som helst de vill läser.
    men vem ved...i slutet av augusti ska ja har nivåprov hos centrum för vuxna lärande. och efter det här provet kan man läser vidare för att få G eller svenka A eller svenska B.

hade du varit i sverige som erasmus student? och var?

15. Addict Avatar von ducksy

Hej rhabarber,

jo, jag har varit i Luleå som ERASMUS student (2002/2003). Men jag läste lite svenska innan det året på universitetet i Hamburg. Det var ganska bra, jag kunde förstå det mesta när jag kom till Sverige. I Luleå började jag en språkkurs för utbytestudenter, men läraren vill inte ha mig i kursen för jag kunde redan för mycket svenska. Jag berättade att jag bara ville öva min svenska och hon skickade mig till en annan kurs som hette "svenska språket och kulturen". Den var jättebra och jag lärde mig mycket nytt. Det var också den kursen där vi gjorde TISUS-provet för skoj...

Annars lärde jag mig svenska genom att prata med folk såklart, läsa svenska böcker, titta på filmer de visade i universitetsbio och sjunger i universitetskören.

---och till slutet av mitt år i Luleå tyckte alla svenska jag var dansk. Jag uppfattade det som komplimang.

16. Ureinwohnerin Avatar von rhabarber*

Zitat Zitat von ducksy Beitrag anzeigen

---och till slutet av mitt år i Luleå tyckte alla svenska jag var dansk. Jag uppfattade det som komplimang.

Efter ett år i dagis tyckte en pedagog, som var ny in den här förskola, att min dotter kommer från skåne...det har varit också lik en komplimang för mig

är du fortfarande student?

17. Addict Avatar von ducksy

Jo, det har jag också hört någon gång. När jag - efter ett och ett halvt år hemma i Tyskland - gick tillbaka till Sverige (Gällivare) för att göra en halvårspraktik där, frågade några arbetskamrater hur jag lärde mig svenska och hur det går att förstår för mig. Jag svarade att jag kan förstår det mesta utan människor som kommer från Skåne - de förstår jag inte alls. En av dem tittade undrande och sa att jag låter precis som en som kommer från Skåne...

Och för barn går det ju ganska bra att lära sig ett nytt språk. En av mina arbetskamrater däruppe i Gällivare som kom också från Tyskland har en dotter som då var ungefär fyra år gammal. Hon lärde sig svenska också i dagis. När familjen var på semester i Tyskland ville hon prata svenska med sina morföräldrar. Modern sa alltid att hon måste prata tyska för att morföräldrarna förstår ju ingen svenska. Och när de åkte hem och var i Stockholm på flygplatsen sa den lilla flickan "Nu får jag äntligen prata svenska igen."

Nej, jag är inte längre student. Jag har avslutat mitt studium för tre år sedan.

18. Junior Member Avatar von NevaeH

Hej,

min svenska är mycket låg. Men jag vill förbättra min svenska. (ett?)

Vad betyder "nedringd" på tyska?

("Telefonlinje för influensa nedringd." Jag ser? och hör playrapport.se)

Tack så mycket!

19. Addict Avatar von ducksy

Zitat Zitat von NevaeH Beitrag anzeigen
    Vad betyder "nedringd" på tyska?
    ("Telefonlinje för influensa nedringd." Jag ser? och hör playrapport.se)
    Die Leitung ist zusammengebrochen?

Rhabarber, har du redan haft ditt nivåprov? Och hur gick det?

En av mina kollegor som är dansk har just kommit tillbaka från sin semester i Sverige. Han var bland annat vid Götakanalen och det lät fantastisk. Har någon av er varit där och kan berätta lite?

Om allt går bra ska jag har semester snart, alltså i oktober. Och det är dags för Sverige igen. Vi har dock inte några speciella planer var vi ska åka och vad vi ska göra där. Så jag är tacksam för alla tips jag kan få.

Dessutom hoppas jag att vi kan få igång det här igen...

20. Urgestein Avatar von Topolina

Hallo ihr Schwedenmädchen, könnte mir bitte jemand von euch den Satz:"Behöver du eller någon du känner hyra ut sin lägenhet vid årsskiftet?" übersetzen? Das wäre nett