+ Antworten
Seite 1 von 7 123 ... LetzteLetzte
Ergebnis 1 bis 20 von 140
  1. Inaktiver User

Prata svenska!

Hej hej tillsammas!

Vem vill talar svenska med mig? Jag har nästan glömmar allt. Men det är ett så tokigt språk

2. Regular Client Avatar von erdbärin

AW: Prata svenska!

jag kan prata med dig om du vill var har du läst svenska, i sverige?

3. Inaktiver User

Ja, i Sverige. Ja har studerad i Skövde för fyra monaden. Men det var för två år sedan...
    Var har du läst svenska?

4. Ureinwohnerin Avatar von rhabarber*

hejsan, tyvärr kan jag bara prata svenska, men inte skriva

5. Inaktiver User

Oh? Jag tänker att skriva är lätter. Men jag behöver often ordboken Det som gå mig på nerverna är verbkonjungationer... jag vet aldrig om -ar eller -er.

6. Regular Client Avatar von erdbärin

jag har ocksa° studerad i Sverige, i Umea° för sju ma°nader och nu är jag tillbaka sedan april. men jag försöker att läser svenska fortfarande föratt jag vill inte glöm det...

7. Regular Client Avatar von erdbärin

jag tänker ocksa° att skriva är lite lättare. men jag saknar att prata..

8. Inaktiver User

Jag sakna att höra
    Men läsa är att lättare
    Hur är Umeå? Är det fin? Det är vid i norren, eller? Hur var vinteren där? Har det snöad? I Skövde vinteren var mild. Jag känner mera snö av hemma. Men mörkern var krass.

9. Regular Client Avatar von erdbärin

jag saknar också att höra svenska. men man kan ju lyssna på radion i nätet eller titta filmerna, lyssna ljudbökerna.. så är det ok.
    umeå var jätte bra!! jo, det i norren, i västerbotten nästan vid östersjön. vinteren var också bra, inte så kall som jag tänkte förrut
    (kanske -3 eller -5 grader i snitt) men från januari till slut av mars masser av snö. och östersjön var frysen men tyvärr hade jag ingen tid att åka skridskor... mörken var också inte så lätt, det mörkade i december redan kl 3... har du fortfarande vänner i Sverige? berätta mer om Skövde!

10. Ureinwohnerin Avatar von rhabarber*

Zitat Zitat von erdbärin
    det mörkade i december redan kl 3... !
    i umea?

11. Regular Client Avatar von erdbärin

ja! (det VAR mörk kl 3!)

12. Ureinwohnerin Avatar von rhabarber*

jag fraga bara för att det var mörk in uppsala redan kl 3

13. Addict Avatar von ducksy

Hejsan!

Jag vill också vara med! Har studerat i Luleå i nästan ett år och gjort en halvårspraktik i Gällivare. Men det är redan fem respektive tre år sedan. Förra veckan tittade jag på en svensk film som utspelade sig i Kiruna.

Förresten, i Luleå var det bara ljus omkring en timme i vintern...
    Ja, jag vill leva jag vill dö i norden!

och genomskinlig grå blir jag utan dina andetag

14. Regular Client Avatar von erdbärin

hej ducksy! välkommen

vilken film tittade du på?

15. Addict Avatar von ducksy

Zitat Zitat von erdbärin
    vilken film tittade du på?
    Det var "Solstorm" efter en bok av Åsa Larsson.

16. Regular Client Avatar von erdbärin

och var den bra? jag tycker också om svensk filmer men jag har inte så ofta möjligheten att titta en. känner ni "ondskan"? den tyckte jag verkligem om. förresten, skulle vi kanske förställer oss varandra? jag studera kommunikationsvetenskap och hoppas att blir klart i juli nästa året. vad gör ni då? ducksy eller miss elizabeth, planera du att arbeta någon gång i Sverige? vad jobber eller studera ni med?

17. Addict Avatar von ducksy

Jag har studerat Industriell Ekonomi och arbetar inom Logistik-branchen nu. Jag har faktiskt fått ett erbjudande att börjar jobba i Sverige bara några veckor sedan. Det kom från min före-detta praktikföretag. Jag funderade en lång tid, men sa nej till slut. Egentligen kan jag föreställe mig att arbetar i Sverige, men just nu är jag verkligen lycklig i mitt jobb här i Tyskland. Dessutom var jobbet i Sverige inte helt mitt område och staden (som jag känner från min praktik-tid där) är inte så jättefint att leva i.

Förresten, filmen gillade jag inte så jättemycket. Jag tyckte att den var för amerikanisk. Men det var en möjlighet att tittade på en svensk film och prata lite svenska i alla fall.

18. Regular Client Avatar von erdbärin

oj, vad kul! jag förstår att du funderade en lång tid, det var särskilt ingen lätt bestämmning att flytta inte till Sverige. jag tycker verkligen jätte mycket om min tid i Umeå men jag tycker inte att jag kunde arbeta och leva där. kanske. eller inte :P jag vet faktisst inte så riktigt. och jag var alldrig "riktig" i söder Sverige och de har inte så mycket snö i vintern....
    men hur kunde du prata svenska medan du tittade filmen? tittade du filmen med svensk vänner eller vänner som pratar svenska?

19. Addict Avatar von ducksy

Jo, det var någon slags möte hemma hos en svensk-lärare. Hon erbjuder svenska-lektioner från tid till tid och en av mina kollegor lärde sig svenska hos henne. Nu ska hon visar filmer alla par veckor och det var första gången när jag var där. Vi var fem personer och vi pratade lite om filmen efteråt. Det var fint. (Fast det kostate 10 EUR. )

20. Member

hej, jag pratar (och skriver) också lite svenska. jag har bott i stockholm i nio månader. jag kom tillbacka för två veckor seda och saknar sverige och stockholm redan jättemycket! jag jobbade som barnflicka och gick till svenks kurs där.